3 Rola i zadania zarządcy nieruchomości | Zarządzanie Nieruchomościami Andrzej Borowicz
Skip to content
  • Strona główna
  • O nas
  • Oferta
    • Obsługa księgowa nieruchomości
    • Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
    • Obsługa prawna
    • Administrowanie najmem
    • Pozostałe usługi
  • Baza wiedzy
  • Kontakt
Menu
  • Strona główna
  • O nas
  • Oferta
    • Obsługa księgowa nieruchomości
    • Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
    • Obsługa prawna
    • Administrowanie najmem
    • Pozostałe usługi
  • Baza wiedzy
  • Kontakt
tel. 81 718 00 55
KARTOTEKA
ONLINE

Rola i zadania zarządcy nieruchomości

Zarządca nieruchomości to osoba lub firma, która w imieniu wspólnoty, lub właściciela nieruchomości nią zarządza. Rola zarządcy jest bardzo kompleksowa, ponieważ obejmuje kluczowe decyzje związane z zarządzaniem nieruchomością, prowadzeniem jej gospodarki i rozliczeń, a także analizą i weryfikacje jej bieżącej sytuacji. Dobry zarządca to nieocenione wsparcie dla właścicieli mieszkań i wspólnoty, ponieważ posiada niezbędne doświadczenie do reprezentowania jej interesów na zewnątrz i zdejmuje ten ciężar odpowiedzialność z barków mieszkańców. Jakie jeszcze są zadania administratora?

Na czym polega praca administratora nieruchomości?

Zarządcę nieruchomości nazywa się także jej administratorem. To on odpowiada za podejmowanie decyzji dotyczących wspólnoty lub budynku oraz kontrolę wykonywania czynności jego dotyczącym. Podstawowym zadaniem zarządcy jest utrzymywanie nieruchomości w dobrym stanie (niepogorszonym) i jednocześnie dbanie o jej eksploatację zgodnie z przeznaczeniem. Ponadto administrator odpowiada także za inwestowanie w nieruchomość oraz dbałość o jej dobrą kondycję finansową i techniczną.

Kto może zostać zarządcą?

Jeszcze do 2014 roku wymagało się, aby zarządca nieruchomości posiadał niezbędne wykształcenie kierunkowe, odbytą praktykę zawodową oraz wykupioną licencję. Obecnie nie ma już takiego obowiązku, a rolę administratora może pełnić każda osoba niekarana, która zostanie wyznaczona przez wspólnotę lub właściciela. Ponadto zarządca powinien mieć również ubezpieczenie OC za możliwe szkody, które wynikną w okresie zarządzania nieruchomością.

Ustawa o gospodarce nieruchomościami

Podstawowym dokumentem regulującym pracę zarządcy nieruchomości jest Ustawa o gospodarce nieruchomościami. Według niej administratorem może być przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą o określonym PKD. Dokument określa również zakres praw i obowiązków zarządcy nieruchomości, a także jego odpowiedzialność prawną za podejmowane czynności. Warto, aby zapoznała się z nim każda osoba chcąca zostać administratorem nieruchomości oraz właściciele mieszkań, którzy następnie weryfikują poprawne działanie swojego zarządcy.

Podstawowe zadania i rola zarządcy nieruchomości

Według ustawy do podstawowych zadań każdego zarządcy nieruchomości należą m.in.:

  • właściwe gospodarowanie finansami nieruchomości i wspólnoty;
    dbanie o bezpieczne użytkowanie i poprawną eksploatację nieruchomości;
  • właściwe gospodarowanie energetyczne zgodnie z obowiązującym prawem;
  • prowadzenie bieżącej administracji;
  • utrzymywanie nieruchomości w dobrym (niepogorszonym) stanie technicznym;
  • inwestowanie w nieruchomość (racjonalne i uzasadnione);
  • reprezentowanie interesów właścicieli w kontaktach z zewnętrznymi podmiotami (w tym m.in.: dostawcy energii, wody, gazu, firmy komercyjne);
  • utrzymywanie kontaktu i współpraca z przedstawicielami wspólnoty (np. Zarządem Wspólnoty) i właścicielami nieruchomości.

Cechy dobrego zarządcy

Dobry zarządca nieruchomości powinien mieć kompleksową wiedzę lub zespół doświadczonych specjalistów. Bardzo ważne jest doświadczenie w zakresie takich obszarów jak:

  • przepisy prawa ogólnego oraz związanego z zarządzaniem nieruchomościami i prawem własności lokali;
  • finanse i ekonomia;
    administracja;
  • przepisy budowlane dot. urządzeń i instalacji.

W związku z tym dobrą praktyką jest to, że zarządcy przed podjęciem indywidualnej praktyki zawodowej kształcą się u boku bardziej doświadczonych specjalistów. Przed podjęciem decyzji o współpracy z administratorem właściciele lub Zarząd Wspólnoty powinni dokładnie zapoznać się z historią działalności danej firmy, a także z opiniami przedstawicieli wspólnot, którym administruje. Dzięki temu można uniknąć podjęcia współpracy z podejrzaną firmą i zaoszczędzić wielu nerwów i środków wspólnoty w przyszłości. Dobrą praktyką jest zebranie kilku konkurencyjnych ofert z rynku, a następnie podjęcie ostatecznej decyzji. Ostateczną decyzję o wyborze administratora podejmują właściciele nieruchomości lub Zarząd Wspólnoty, który występuje w ich imieniu.

ul. Narutowicza 30/6, 20-016 Lublin

Zadzwoń do nas:

tel. 81 718 00 55
tel. 81 718 00 60
tel. 81 718 00 65

Napisz do nas:

biuro@nieruchomosci-borowicz.pl

KARTOTEKA
ONLINE

Zarządzanie Nieruchomościami Andrzej Borowicz – to firma zajmująca się obsługą rynku nieruchomości. Ofertę kieruje do Wspólnot Mieszkaniowych, Spółdzielni Mieszkaniowych, właścicieli nieruchomości komercyjnych, osób prywatnych.

Kontakt

  • ul.Narutowicza 30/6, 20-016 Lublin
  • tel. 81 718 00 55
  • tel. 81 718 00 60
  • tel. 81 718 00 65
  • e-mail: biuro@nieruchomosci-borowicz.pl

Oferta

  • Administrowanie i zarządzanie
  • Obsługa księgowa nieruchomości
  • Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
  • Obsługa prawna
  • Administrowanie najmem
  • Pozostałe usługi

© Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda